vrijdag 10 december 2010

Onderzoek naar digitaal prentenboek

De uitbreiding van de woordenschat bij kleuters is (zo blijkt uit onderzoek ) vele malen groter bij het gebruik van het digitale prenten boek… Dit feit kreeg ik in het laatste college te horen.

Ik verbaasde me daarover en ging aan mijzelf twijfelen. Ik ben namelijk wars van computers als het om kleuteronderwijs gaat. Ik heb een gedegen antroposofische opleiding en op de vrije school zijn kleuters alleen maar bezig met spelen, bouwen en brood bakken. Tijdens mijn kleuterstage vorig jaar werd een nieuw digitaal bord geplaatst. Prachtig. Maar het enige dat er mee gedaan werd was naar school tv kijken. Ook op de school waar ik werk zijn in de kleuterklassen smartboards aanwezig. Onzin leek mij; kinderen hoeven toch helemaal nog niet blootgesteld te worden aan allerhande technische snufjes waardoor ze later alleen maar minder gaan buiten spelen…

En toch spreekt dat onderzoek mij aan. Ik werk n.l. ook op een VVE kinderdag verblijf en heb dus dagelijks te maken met kinderen die een taalachterstand hebben en daardoor uiteindelijk toch minder kansen hebben. Mijn interesse was dus gewekt.

Tot mijn grootte schande moest ik daarna ook een bekentenis aan mijzelf doen. Ik weet helemaal niet wat een digitaal prentenboek is. Wel een mening, maar geen kennis dus. Tijd om op onderzoek uit te gaan dus.

Ik onderzoek digitale prentenboeken omdat ik wil weten hoe ze werken en nuttig kunnen zijn teneinde mijn mening over dit onderwerp op kennis te kunnen baseren.

Wat is een digitaal prentenboek?
Over het algemeen kan een digitaal prentenboek heel simpel vorm worden gegeven. In een PowerPoint kunnen gescande pagina’s worden weergegeven en via een geluidsbestandje kun je een gesproken tekst toevoegen. Je kan ook zelf een boek maken met eigen platen of tekeningen. Er is echter nog veel meer te krijgen. Er zijn ook professionele digitale prentenboeken met bewegende beelden. Deze zijn echt prachtig!



Hoe kan een digitaal prentenboek bijdragen aan de taalontwikkeling?
Via kennislink.nl vind ik een interessant verslag over het promotie onderzoek van Marian Verhallen. Zij onderzocht en vond dat NT2 kinderen veel baad hebben bij het bekijken van digitale prentenboeken. Werd er ooit nog gedacht dat de videobeelden alleen maar afleiden, nu blijkt echter dat de beelden juist meer laten zien van de betekenis van het woord. Beeld en muziek nemen het kind zelfs meer mee in het verhaal, waardoor de motivatie om het boek nogmaals (en nogmaals en nogmaals) te bekijken /luisteren blijft bestaan. Dit ondanks dat ze de inhoud van het boek de eerste paar keer nog niet begrepen hebben. Herhalen van een prentenboek dat al gelezen is heeft een positieve uitwerking op de taalontwikkeling.
Gelukkig hoeven de gewone prentenboeken volgens Verhallen nog niet bij het oud papier. Deze hebben nog steeds een aantrekkingskracht op kinderen.

Tot slot
Op kinderpleinen blijkt voor mij dat er wel heel veel verschillende soorten verhalen en filmpjes onder de paraplu van digitaal prentenboek of levend boek vallen. Ook de verhaaltjes van Flip de beer zijn hier bijvoorbeeld te vinden. En weet je… wat maakt dat ook eigenlijk uit. Waarschijnlijk had ik gewoon een misconcept over wat het allemaal eigenlijk inhoud.
Wat mij betreft beginnen we vandaag nog met het kijken van digitale prentenboeken op ons VVE kinderdagverblijf!

http://www.digischool.nl/po/community12/?page=custom&file=digitaalboek.html
http://www.kennislink.nl/publicaties/digitale-prentenboeken-goed-voor-taalontwikkeling
http://www.kinderpleinen.nl/showPlein.php?plnId=1495

Geen opmerkingen:

Een reactie posten