vrijdag 10 december 2010

Ter afsluiting

Ik heb echt nog het nodige geleerd tijdens deze module. Voor mij blijven er -zoals ik eerder al dacht, wel twee problemen bestaan. Ook gedurende het maken van deze blog blijkt dat ik maar moeizaam informatie kan verwerken op het beeldscherm. Het kost dus alles bij elkaar veel energie om zoekresulaten te lezen en om schermen te overzien. Daarnaast vergeet ik bepaalde handelingen weer als ik ze een tijd niet heb gedaan. Dit vraagt dus om onderhoud!

Maar er is ook positief nieuws! Ik ben mij veel meer gaan richten op de mogelijkheden van ICT binnen het onderwijs. En dat is ook nodig.
Niet op zijn minst omdat ik vind dat je met de belevingswereld van kinderen mee moet bewegen.
En de computer en alle overige mutimedia nemen daar een belangrijke plaats op in!

Ik ben zelf erg streng in het beheren van mijn privaci. Ik zit er niet op te wachten dat leerlingen mijn gaan en staan kunnen volgen op hyves en facebook. Toch zit ik er nu over te denken om maar een juf Marja account op te starten. De kinderen vinden het namelijk heerlijk om op deze manier contact te zoeken en ik vind dat ik daar best in mee moet / kan / wil bewegen.

Ik heb nooit een reflectie geschreven op het laaste college. Gelukkig is deze in het onderzoek wel naar voren gekomen en ook bovenstaand stuk over privaci is op die avond behandeld. Ik ben dus heel voorzichtig met wat ik aan foto's e.d. op internet zet. Er is overigens nog iets geweest dat veel indruk op mij heeft gemaakt: het gedeelte over de macht van de media.
Ik vond het echt indrukwekkend om te merken hoe dat stuk van de dodenherdenking 2009 door de NOS bewerkt is. En eigenlijk vind ik het echt vreselijk dat dit gebeurd. Als reclame vormgever weet ik heel goed dat mensen gemanupileerd kunnen worden. Dit stuk bewijst voor mij maar eens dat wij onze leerlingen hiertegen moeten wapenen!

Ik ben in de afgelopen maanden toch met een andere bril naar de mogelijkheden van ICT gaan kijken. Ik vond het bijvoorbeeld super gaaf dat de man van juf Melis op mijn stuk over didactische sites had gereageerd. Communicatie mogelijkheden te over dus.
Ik word me er ook steeds beter van bewust dat ik toch echt eens iets moet gaan doen met dat lege stuk op de website van de Emmaus met als kopje handvaardigheid / tekenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten